Ogoya Nengo & Dodo Women Group

Legenda muzyki dodo, tradycyjnej muzyki Kenii – namiętna, mistyczna i ponadczasowa.

Ludzki głos to najbardziej pierwotny, naturalny i pradawny instrument. Z tego powodu również najbardziej szlachetny. Pochodząca z niewielkiej kenijskiej wioski Magoya, urodzona w latach 30. zeszłego stulecia wokalistka Ogoya Nengo (naprawdę Anastasia Oluoch), wynosi wokalną estetykę na jeszcze wyższy poziom. Także z tego powodu, że jej talent został szerzej odkryty dopiero niedawno, co nadaje Kenijce poświatę tajemniczości i egzotycznej enigmy.

Choć Ogoya Nengo już jako 13-letnia dziewczynka zyskała swój obecny pseudonim, który oznacza nic innego, jak przymiotnik „Drogocenna”, jej muzyka przez dekady stanowiła lokalny kenijski ewenement. Ukryty skarb, z którym obcowali jedynie jej rodzina, sąsiedzi, później uczestnicy ceremonii weselnych i pogrzebowych, na które zapraszano „Drogocenną”. Nie można również pominąć faktu, że prezentowany przez Ogoya Nengo styl zwany dodo to gatunek wymierający. Czy można wyobrazić sobie bardziej mistyczny kontekst sztuki?

Po latach, a nawet – to bardziej trafne określenie – po dekadach, „Drogocenna” wreszcie mogła zaświecić pełnym blaskiem swego talentu w Europie. W ramach promocji debiutanckiego albumu albumu „Rangala – New Recordings From Siaya County, Kenya” (wyd. Honest Jon), który wyprodukowali Stefan Schneider (Mapstation i To Rococo Rot) oraz współodkrywca jej talentu na albumie „Kenya Sessions” Sven Kacirek, kenijska weteranka wystąpi 18 listopada w krakowskim Klubie Re (ul.Św.Krzyża 4).

Artystce towarzyszyć będzie chór wokalistek The Dodo Women’s Group, a koncert będzie zbudowany na najbardziej archaicznym, ale też najmocniejszym w swoim wyrazie instrumentarium: głosie i rytmie. Wyświechtany slogan „ponadczasowości” w przypadku muzyki Ogoyi Nengo jest jak najbardziej zasadny.