Transsmisja 2012

Program / Zespoły / Warsztaty / Sztuki wizualne / Konferencja / Plakaty / Galeria / Video / Relacje

Kobieca Transsmisja 2012

IV Lady Fest w Małopolsce
13-24 listopada 2012

Punkowe anarchistki i kobiety biznesu, folkowe diwy i rapujące dziewczyny ulicy, spokojne songwriterki i zwariowane gitarzystki – wszystkie spotkały się w Krakowie na kolejnej Kobiecej Transsmisji.


Czwarta edycja jednego z najciekawszych w Polsce festiwali prezentujących różne dziedziny sztuki tworzonej przez kobiety odbędzie się w dniach 13 – 23 listopada. W programie znajdą się koncerty, warsztaty, pokaz kobiecego kina, performance, a także – po raz pierwszy – konferencja „Kobiety w Biznesie. Lokalne wyzwania, europejskie szanse” pod patronatem Przewodniczącej Rady Miasta – Małgorzaty Jantos. Ważnym elementem festiwalu znów będą warsztaty, m.in. wokalny, free style rappingu czy masażu. Kobiecą Transsmisję gościć będą najlepsze krakowskie kluby, kina i galerie, m.in. Kot Karola, Rozrywki 3 czy Forty Kleparz. W tym roku Kobieca Transsmisja zagości także w Bochni w klubie „Mała Czarna”.


Wykonawczynie Kobiecej Transsmisji 2012:

Ballady i Romanse (Warszawa)

Duet sióstr Wrońskich, Zuzanny (autorki tekstów) i znanej z Pustek Basi, jest jedną z sensacji przełomu dziesięcioleci. Zuza pisze świetne teksty, Basia śpiewa, obie komponują. Zabłysnęły płytą „Ballady i romanse” nagraną w… kuchni Zuzy. W nagraniach piosenek brały udział również sprzęty domowe. 2011 rok przyniósł świetną płytę „Zapomnij”, tym razem nagraną w prawdziwym studiu nagraniowym. Na scenie pomagają im koledzy, m.in. z Pustek.

Drekoty (Katowice, Gorzów Wlkp., Warszawa)

„Drekoty są zjawiskiem, jakie zdarza się raz na kilka lat” – pisał dziennikarz Gazety Wyborczej. 16 listopada, a więc w dniu koncertu „Kobiecej Transsmisji”, ukaże się ich debiutancki album „Persentyna”, jedna z najbardziej oczekiwanych polskich premier końca tego roku. Drekoty istnieją od 2011 r., ale mają już na koncie sukcesy – nagrodę na Festiwalu Gramy 2011, a ich nagrania ukazywały się na kompilacjach „Offensywa 2” i „Sealesia 2”. Na czele zespołu stoi perkusista i pianistka Ola Rzepka (wcześnie współpracowała m.in. z Budyniem, Pogodno czy The Complainer), a grupę współtworzą Magda Turłaj (klawisze, skrzypce, wokal) i Zosz Chabiera (skrzypce, wokal).

Elda’s Curvas Peligrosas (Praga)

Naprawdę nazywa się Eliška Kohoutová i jest rodowitą Prażanką. Jest samowystarczalna – pisze teksty, śpiewa i gra na gitarze. Ma na koncie debiutancką płytę „Elda’s Expeat Expirience” wydaną w 2010 r. Swoją muzykę określa jako połączenie alternatywny, akustycznego rocka z domieszką punka, folku, grunge’u i bluesa. W tekstach prowadzi dialog wewnętrzny i rozmawia ze światem i Bogiem o miłości, nienawiści i nonsensach współczesnego świata. Jest też instruktorką w czeskiej edycji Rock Camp For Girls.

Goldner Anker (Drezno)

Wybuchowa mieszanka indie-noise-pop-punk-thrash-rockowa z Drezna. Połączenie kobiecej witalności (charyzmatyczna Claudia Muntschick śpiewa i gra na gitarze, a w perkusję bije Lena) z męską siłą (za struny basu szarpie Jörg Malchau). Trio ma na swoim koncie dobrze przyjętą płytę „dto” wydaną w tym roku. Do tej pory Goldner Ankel dał około dwustu koncertów w Niemczech, Czechach i Austrii.

Maja Kleszcz (Warszawa)

Maja Kleszcz i Wojciech Krzak poznali się 10 lat temu w Kapeli Ze Wsi Warszawa. Z zespołem zjeździli niemal cały świat występując na tak renomowanych scenach jak Roskilde czy Glastonbury. Byli odpowiedzialni za płytę „Infinity”, która zdobyła Fryderyka. Od 2005 roku tworzą IncarNations i mają na koncie płyty „Radio Retro” (2010) i „Odeon” (2012). Pierwszą „Polityka” uznała „płytą roku”, druga stałą się jednym z największym muzycznych wydarzeń roku obecnego. Na obie płyty teksty napisał Bogdan Loebl, legendarny poeta zespołu Breakout. Wspaniały głos Mai krytycy porównują do Billie Holiday i Amy Winehouse. Występ na Transmisji jest pierwszym oficjalnym koncertem IncarNations w Krakowie!

Iva Nova (St. Petersburg)

Inspirują sięsłowiańskąmuzyką ludową, ale nadały jejosobisty charakter. Te panie grają bardzo mocno i dlatego nie oczekujcie,tradycyjnego rosyjskiegofolku. Ichekspresja dźwiękujestdziewczęcaizabawna,ale też kobieca idumna. Kiedyakordeonistkauderza w klawisz, sprowadzasen orosyjskiej wsi, agdy jedna zgitarzystek uderza w strunęprzenosi nasz powrotemdo wielkiego miasta. Dziewczyny twórczoeksperymentują zinnymi stylami.Ichkoncerttomieszanka utworówlirycznychi wybuchowych. Od 2002 rokujeżdżą po Rosji i całej Europie.

Joanna Słowińska & Wojtek Fedkowicz Noise Trio w projekcie „Fonoplatikon” (Kraków)

Pierwsza dama polskiego folku, zainspirowana polską i słowiańską muzyką tradycyjną we współpracy z Fedkowicz Noise Trio, jedną z najciekawszych awangardowych formacji młodego pokolenia. Zderzenie pierwotnej energii wokalnej z elektronicznym i drum’n’bass’owym brzmieniem. Teksty współczesne i tradycyjne. Kompozycje autorskie i obrzędowe pieśni rytualne. Puls tradycji, energia nowych technologii.

Lucrecia Dalt (Barcelona)

Z zawodu jest geotechnikiem, z zamiłowania twórczynią surrealistycznych impresji muzycznych. Jest wschodzącą gwiazdą sceny barcelońskiej. Debiutowała albumem „Congost” w 2011 r . Niedawno wydała drugą płytę „Commotus” (po łacinie oznacza „zaniepokojony”), na której przeważają minimalistyczne i niepokojące kompozycje napędzane przez emocje związane z kryzysem jaki dotknął Hiszpanię. Na scenie pojawia się tylko w towarzystwie komputerów, sampli, mikrofonu i gitary.

Mary Ocher (Berlin)

Moskwiczanka z urodzenia, mieszkanka Berlina z wyboru. Songwriterka, reżyserka, fotografka, poetka. Przygodę z muzyką zaczynała jako jedenastolatka. Z grupą Mary and The Baby Cheeses zjeździła całą Europę, ale preferuje występy solowe. W 2008 roku nagrała płytę „War Songs” z trzynastoma apokaliptycznymi folkowymi pieśniami o wojnie i dyskryminacji i właśnie tego możecie spodziewać się po jej występie na Transmisji.

Miraż (Warszawa)

Dziewczęcy zespół powstały dwa lata temu, zawiązany z czystej chęci grania z dziewczynami. Muzykę można określić mianem szybkiego, lecz melodyjnego punk rocka z domieszką disco. Teksty są mocno polityczne i zaangażowane społecznie, poruszają problematykę genderową, praw kobiet, praw zwierząt, mają przekaz antyfaszystowski. Członkinie zespołu biorą czynny udział w różnych grupach i kolektywach takich jak chociażby skłot „Zakaźny” czy kolektyw UFA.

Paulina Bisztyga (Kraków)

Charyzmatyczna i nietuzinkowa. Poetka, malarka, kompozytorka, pieśniarka, dziennikarka (pracuje w Radiu Kraków), organizatorka (współtworzy Kobiecą Transsmisję). W każdej z dziedzin odnosiła sukcesy – zdobyła m.in. Nagrodę Artystyczną Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego czy stypendium im. Marka Grechuty. Ma na koncie trzy płyty „Nie ma co się bać” (2000), „Proste jest prawo miłości” (2007) i „… z miłości” (2009). Od pierwszej płyty towarzyszy jej wirtuoz instrumentów basowych – Roman Ślazyk. Dlatego też na albumie „… z miłości” znalazły się utwory stworzone tylko za pomocą ludzkiego głosu i instrumentów basowych.

Pochwalone (Polska)

to projekt kobiecy. Ludowy i współczesny. Dzisiejszy jak sprzed wieków. O tym, co kobiet dotyczy i co je dotyka. Wspólnota doświadczeń, bunt przez pokolenia, moce, niemoce, darcie pierza, kluby i igraszki. Baby, feministki, matki i singielki, podlotki i wiedźmy, dzieweczka z laseczka, ochrypła kukułeczka – one z XIX-wiecznej wsi, one z ursynowskiego bloku – razem! Niech będą pochwalone! Grają lirycznie i romantycznie. Czasami czadowo i transowo. W kolektywie są weteranki scen (m.in. Małgorzata „Tekla” Tekiel z Pudelsów, Będzie Dobrze i Deutera), nowicjuszki, prowincjuszki i jeden przyjaciel. Zadebiutują w Warszawie kilka dni wcześniej, ale na Transsmisji dadzą drugi koncert w swojej historii!

Translola (Kraków)

Wyjątkowa mieszanka rock’n’rollowego temperamentu i słowiańskiej wrażliwości. Istnieją od 2008 roku i właśnie wydały swoją debiutancką płytę. Oczywiście również znalazły się na niej piosenki Janki Diagilewej, niezależnej rosyjskiej poetki i pieśniarki, którą Translola uwielbia i promuje w naszym kraju. Przez cztery lata dziewczyny dały około dwustu koncertów, nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech, Irlandii i w Rosji. W Krakowie są już gwiazdą, czas na podbój całego kraju. Liderką jest Ewa Langer, współtwórczyni Kobiecej Transsmisji.

You’re Only Massive (Waterford, Berlin)

Ten elektroniczno-eksperymentalny duet z Irlandii powstał w 2007 roku, ale od 2008 roku rezyduje w Berlinie. W ich muzyce znajdziemy elementy hip hopu i alt rocka, electro i popu. Recenzenci o ich debiutanckim wydawnictwie „The Fourth Quarter Mixtape vol I & II” pisali, że innowacyjne, z niewiarygodnym i elegancko rapującym wokalem oraz pomysłowym brzmieniem i świetnymi beatami. Na koncertach You’re Only Massive jest jeszcze lepsze.

Valleys (Montreal)

Kanadyjskie trio śmiało eksperymentuje łącząc sprzężone dźwięki gitary, łagodnie grające w tle klawisze i, czasami, upiorny wokal w jedyny swego rodzaju psychodeliczny, melancholijny folk. Grupa występowała razem z Fleet Foxes, Yeasayer czy MGMT i jest coraz bardziej znana w Kanadzie. W Krakowie wystąpi podczas koncertu organizowanego wspólnie przez Koło Naukowe Amerykanistyki UJ i Kobiecą Transsmisję.

 

Leave a Reply